Det er til god hjelp for foreldre å vite hva elevene skal vurderes etter, da er det mye enklere å hjelpe dem med skolearbeid. Foreldre og elever har rett til å få vurderingskriterier i starten av skoleåret eller perioden. Tilsyn har gitt påpakning til skoler som ikke gjør dette.
Her finner du et godt eksempel fra samfunnsfag i 10. klasse:
PERIODEPLAN i SAMFUNNSFAG i 10. kl
Varighet: uke 11 og 12
Hovedtema for perioden er maktfordelingsprinsippet, parlamentarisme, demokrati, det politiske systemet i Norge og domstolene.
Kompetansemål:
Elevene skal
- kunne hovedinnholdet i begrepet maktfordeling.
- kunne drøfte demokratiet som styreform.
- kunne redegjøre for politiske partier.
- kjenne grunntrekkene i statsbudsjettet.
- kjenne til hvorfor vi betaler skatt.
- kjenne til styresettet i Norge og kunne sammenligne med enkelte andre land.
- kjenne det norske rettssystemet.
- kjenne til en rettssak.
- kjenne til noen viktige internasjonale organisasjoner Norge er medlem av.
- kjenne til Grunnloven.
Undervisningen baseres på lærerens foredrag og elevenes gruppearbeid om Storting, regjering og domstolene. Elevene skal kunne bruke nettsteder som lærebok. De skal lese, huske og forsøke å forstå innholdet.
En del av undervisningen er to besøk på Stortinget for omvisning og deltagelse i «Valget er ditt».
I løpet av våren håper vi også på et besøk i Tingretten. Svar på henvendelsen har ikke kommet ennå, så tid er ikke fastsatt.
Perioden vurderes etter følgende kriterier:
Gruppearbeid:
- Sosial kompetanse og evne til å arbeide i team.
- Evne til å kunne takle en friere og mer selvstendig arbeidsform basert på bruk av nettsteder og andre kilder.
- Delta på en konstruktiv måte i gruppearbeid, ta ansvar for arbeidsprosessen, påta seg oppgaver og være med og referere muntlig foran klassen.
- Vise god oppførsel når vi er på besøk i Stortinget og Tingretten.
Skriftlig arbeid:
- Ta notater fra undervisningen, gruppearbeid og steder vi besøker.
- Gjennomføring av en komplett hovedfagsbok.
- Periodeprøve: Faglige kunnskaper, forståelse og selvstendighet.
Muntlig deltagelse:
- Delta i faglige samtaler og diskusjoner.
- Delta i fremlegg av gruppearbeid.